مادر خوب بودن یک مهارت است

خروسك ،بيماري التهاب حنجره كودكان

1389/12/24 9:11
نویسنده : منیره
19,139 بازدید
اشتراک گذاری

جام جم آنلاين: كودكان ما گاهي به بيماري هايي مبتلا مي‌شوند كه براساس برخي تصورات اشتباه، خانواده‌ها خيلي آنها را جدي نمي‌گيرند و براي درمان آنها به داروهاي خانگي و گياهي متوسل مي‌شوند، در صورتي كه با پيشرفت علم پزشكي روش‌هايي براي اين دسته از بيماري‌ها وجود دارد كه به تسريع درمان كودك كمك شاياني مي‌كند.

خروسك يا التهاب حنجره از جمله اين بيماري‌هاست كه به گفته يك پزشك متخصص كودكان با برخي روشها مي‌توان به سرعت از تنگي نفس كودك جلوگيري كرد.

خروسك چيست؟

ناي يا تراشه لوله‌اي به اندازه 11تا 13 سانتيمتر است و ارتباط‌دهنده اصلي حنجره به ريه‌هاست. بيماري خروسك (كروپ) كه يكي از شايع‌ترين عفونت‌هاي دستگاه تنفس است، حنجره، طناب‌هاي صوتي و بخصوص ناي را درگير ساخته و سبب تنگي راه‌هاي هوايي فوقاني مي‌شود.دكتر راما نقشي‌زاديان، متخصص كودكان در گفت‌وگو با «جام‌جم» در اين باره مي‌گويد: بيماري خروسك در واقع التهاب و تنگ شدن حنجره و راه هوايي اصلي منتهي به ريه‌ها ( ناي) است كه موجب سخت شدن تنفس يا سرفه مي‌شود؛ با وجود اين‌كه خروسك يك بيماري ساده و خفيف است، اما در صورتي كه مشكل تنفسي براي كودك ايجاد كند به درمان سريع نياز دارد. وي مي‌افزايد: اين بيماري مسري است و بيشتر در فصل زمستان و اوايل بهار بروز مي‌كند.

نشانه‌ها

اين بيماري معمولا چند روز بعد از سرماخوردگي و با علائمي شبيه به آن آغاز مي‌شود. دكتر نقشي‌زاديان مي‌گويد: علامت كلاسيك خروسك، صداي خشن، استريدور (خرخر شديد)‌ و تنفس سخت به همراه سرفه‌هايي شبيه بانگ خروس است؛ سرفه‌ها معمولا طي 2يا 3 روز تشديد شده و اغلب در نيمه‌هاي شب و اوايل صبح رخ داده و چند ساعت نيز ادامه دارند. نبايد فراموش كرد كه هرچند اين سرفه‌ها در نهايت در طول يك هفته قطع مي‌شوند، اما ممكن است قبل از بهبود كامل كودك عود كنند.

وي مي‌گويد: در اين بيماري، تب بالا (بيش از 5/38درجه سانتي‌گراد)، نفس‌هاي تند، تنگي نفس و كبودي مخاط‌ها در موارد شديد ديده مي‌شود.

علل

اين متخصص كودكان معتقد است: هرچند عفونت‌هاي باكتريايي هم در موارد نادري مي‌تواند در ايجاد خروسك دخيل باشند، اما تقريبا عامل تمامي موارد بيماري، ويروس است. وي مي‌افزايد: سابقه خروسك نيز مي‌تواند در بروز بيماري موثر باشد. دكتر نقشي‌زاديان يادآور مي‌شود: شروع بيماري از 6‌ماهگي تا 3 سالگي بوده و در پسران شايع‌تر است و هرچند گاهي بزرگسالان هم به اين بيماري مبتلا مي‌شوند، اما به دلايلي از‌جمله كوچك‌تر بودن راه‌هاي هوايي، كودكان بيشتر مستعد ابتلا به خروسك هستند.

اورژانس

اگر حملات بيماري در روز رخ داده و تب نيز جزو علائم باشد، بيماري خطرناك‌تر است. دكتر نقشي‌زاديان توصيه مي‌كند: در‌صورتي كه كودك به دليل مشكلات تنفسي قادر به قورت دادن آب دهان خود يا آب نباشد، تعداد تنفس به 40 بار در دقيقه و بالاتر برسد، انگشتان و لب‌ها كبود شوند يا علائم خروسك خفيف در عرض يك ساعت پس از درمان روبه بهبود نگذاشت، بايد فورا به پزشك مراجعه شود.

پيشگيري

شستن مكرر دست و تماس نداشتن با افرادي كه دچار عفونت‌‌هاي تنفسي هستند، از جمله راه‌‌هاي پيشگيري از خروسك است. اين متخصص كودكان مي‌افزايد: دور نگه‌داشتن كودك از مكان‌‌هاي پُرجمعيت و افراد بيمار، جلوگيري از تماس كودك با افراد سيگاري، مرطوب نگه داشتن اتاق كودك با گذاشتن ظرف آب يا انداختن حوله خيس روي بخاري يا شوفاژ (با رعايت جوانب احتياط) از جمله اقدامات موثر در پيشگيري از اين بيماري است.

درمان

در موارد خفيف خروسك، اقدامات خانگي و درمان‌هاي حمايتي نظير دادن شربت استامينوفن، مايعات گرم و استفاده از بخور سرد كافي است. دكتر نقشي‌زاديان مي‌گويد: در موارد شديدتر كه با مشكلات تنفسي كودك همراه است علاوه بر استفاده از بخور سرد ـ كه به خروج خلط از مجاري هوايي كمك مي‌كند ـ در اورژانس بيمارستان كورتيكواستروييدها (داروهاي ضدالتهاب)، استنشاق داروهاي منقبض‌كننده عروقي و دادن اكسيژن نيز تجويز مي‌شود. وي با بيان اين‌كه به ندرت ممكن است كودك به اين درمان‌ها پاسخ ندهد، مي‌افزايد: گاهي استفاده از لوله داخل تراشه (ناي) براي بازكردن راه تنفسي و بستري شدن در آي‌سي‌يو نيز اجتناب ناپذير است.

اين متخصص كودكان مي‌گويد: حفظ آرامش كودك و جلوگيري از اضطراب در كنترل و درمان بيماري بسيار موثر بوده زيرا هرگونه تلاش تنفسي، تنگي راه‌هاي هوايي را بيشتر و درمان موثر را سخت‌تر خواهد كرد. همچنين والدين نبايد فراموش كنند كه خروسك معمولا اشتها را كم مي‌كند، بنابراين بايستي بطور مرتب مقادير كمي از مايعات مثل آب، چاي و آبميوه به كودك خوراند.

سعيد كريمي
جام‌جم

با تشکر از دوست خوبم مامان مریم که این مطلب رو ارسال نمودند تا در وبلاگ قرار بدم

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

مامان فرشته
24 اسفند 89 15:50
سلام عزیزمممممممممم امشب خوش بگذره بوسسسسسسسسسس
مامان روان شناس
24 اسفند 89 19:04
عزیزم ما تا 4 یا 5 سالگی رو پیشنهاد می کنیم. یک سالگی نه باید به شما وابسته باشه
آوا
24 اسفند 89 21:05
مرسی گلم!