مادر خوب بودن یک مهارت است

خیلی چیزا در مورد دندان

1389/11/21 0:26
نویسنده : منیره
1,834 بازدید
اشتراک گذاری

-       چیزی به اسم تب دندان وجود نداره و تب ؛ اسهال یا دردگوش باید بررسی بشه .

-       ژل های دندانی مخصوص شیرخواران رو می تونید از داروخانه ها تهیه کنید که نوعی مسکن محسوب می شه . ولی در مورد استفاده از اون با پزشک اطفال صحبت کنید . چون به انواع مختلفی تقسیم می شه . مثلا شیمیایی و گیاهی . پزشک دخترم توصیه کرد ۳ بار بیشتر مصرف نکنم . اونم زمانی که دندانش در آستانه بیرون زدن هست .

-       رویش دندان نشانگر تکامل رشد استخوانی هست . در نتیجه حتی اگر شما و کودکتون اذیت می شین .. باید از این بابت خوشحال باشید .

-       دندانپزشک ها توصیه می کنند حتما تا قبل از یکسالگی ؛ حداقل یکبار دندان ها ؛‌ترجیحا توسط دندانپزشک اطفال کنترل بشه .

-       روزایی که بچه ها لثه هاشون می خواره یا دندونشون اذیتشون می کنه و دردناکه ، بی حوصله می شن ، غر می زنن ،‌به غذا میل ندارند ؛ آبریزش دهانی پیدا می کنند و دوست دارند وقت و بی وقت و هر لحظه به آغوش شما بیان . درکشون کنید . بی حوصلگی نکنید . صبور باشید و بدونید که تحمل این درد ؛‌براشون سخته ...و اون روزها صبورتر از همیشه باشید . حتی اگر لازمه یه فکر اساسی برای استراحت و خوابتون بکنید تا در زمانی که کوچولوتون بیداره ... بی حوصله و خسته نباشید .

-       برای تخفیف درد شیرخوار می تونید از مایعات خنک ؛‌ غذای سفت یا قطره استامینافون استفاده کنید . ( قطره رو کمی به روی لثه بمالید . )

-       دندان های شیری " معمولا " بین 5-9 ماهگی شروع به رویش می کنند .

-       دندان بچه ها هم پوسیده می شه . به دلیل استفاده از بطری حاوی شیر ، آب میوه یا مواد قندی هنگام خواب . یا بوسیده شدن توسط افرادی که پوسیدگی دندان دارند . فراموش نکنید پوسیدگی در واقع یک عفونت هست و عفونت هم قابل سرایت می باشد .

-       بر ای سیاه نشدن دندان ها به واسطه مصرف قطره آهن ،‌بعد از خوراندن آن به شیرخوار؛‌به او آب بدهید . و حتی المقدور سعی کنید قطره را در قسمت عقبی دهان او بریزید .

-       با فرض اشتباه به اینکه قطره آهن عامل پوسیدگی هست ،‌ خوراندن آنرا قطع ننمایید. چرا که بااین کار 10٪ از ضریب هوشی فرزند خود کاسته اید و احتمال ابتلاء او را به کم خونی و بیماریهای دیگر افزایش داده اید .

-       پوسیدگی دندان شیرخواران جدی ست . جالب است بدانید که در صورتی که شیرخوار دندان خود را از دست بدهد ؛ تا 7 یا 12 سالگی دندان های جانشین رویش نخواهند داشت و در این مدت او بدون دندان خواهد ماند .

-       پس از هر بار تغذیه می توان دندان و لثه های شیرخوار را با یک پارچه نخی تمیز ؛ تمیز و مرطوب کرد .

-       در داروخانه ها مسواک های انگشتی مخصوص شیرخواران نیز وجود دارد ولی من در مورد آن هنوز اطلاعاتی ندارم .

 

جالب است بدانید : بعضی از بچه ها با دندان به دنیا میان ، اما معمولا اونها رو می کشن تا از خفگی نوزاد به دلیل افتادن دندان در حلق جلوگیری کنند .

 

منابع : نوشته های سیاه رنگ ؛ اطلاعات شخصی نویسنده وبلاگ

       نوشته های سورمه ای رنگ ؛‌کتاب پرستاری کودکان ،‌کودک سالم (‌اطلاعات آن در قسمت موضوعات " با موضوع معرفی کتاب " موجود می باشد .

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

مامان زهرا نازنازی
11 بهمن 89 13:59
سلام . ممنون از مطالب مفیدتون .
بابا محسن
27 بهمن 89 13:59
بسیار مفید بود ..ممنون